Na straganie w dzień targowy – Truskawki

Truskawki –  jedne z najbardziej popularnych owoców, które powstały 300 lat temu poprzez skrzyżowanie dwóch rodzajów poziomek. Aktualnie mamy ich około 12 odmian, a potocznie mówimy na nie Truski 🙂 Są niezwykle smaczne i słodkie, a przy tym mają działanie lecznicze, odchudzające oraz mają również zbawienny wpływ na naszą skórę. Jednak trzeba uważać, ponieważ mogą być szkodliwe.

Co zawiera?

  • błonnik
  • źródło witaminy C
  • witaminy B2, B3
  • witaminy A i E
  • minerały: w tym fosfor, krzem, , potas, wapń, żelazo i cynk, fosfor, krzem, magnez, mangan
  • bromelinę
  • fitocydy
  • antocyjany

Zalecane dla kogo?

  • dla osób dbających o linie – niskokaloryczna (100 g to ok. 30–35 kcal), zawierają bromelina, odpowiedzialną za spalanie tłuszczu i węglowodanów, poprawiają przemianę materii przez oczyszczenie jelit z toksyn *Fit Pozycja
  • dla wegetarian – zawierają dużą dawkę żelaza i witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza, zawartego w warzywach
  • dla cukrzyków –   regulują poziom cukru we krwi, zawierają łatwo przyswajalne cukry – fruktozę i glukozę,   regularne ich spożywanie truskawek może nawet uchronić przed powikłaniami stopy cukrzycowej
  • dla kobiet w ciąży – zawierają: – kwas foliowy niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu, -fitocydy (bakteriobójcze), które naturalnie zwalczają stany zapalne, – chronią przed anemią,

Jakie ma działanie?

  • odkwaszają organizm (zakwaszenie powodują np. słodycze, kawa, czarna herbata, sery, stres i brak ruchu)
  • poprawiają przemianę materii
  • obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL,
  • regulują poziom cukru we krwi
  • zmniejszają ryzyko zawału, miażdżycy i chorób układu krążenia
  • wzmacniając system immunologiczny
  • mają właściwości antynowotworowe
  • mają właściwości odtruwające i oczyszczające
  • wzmacniają kości, i zęby oraz poprawiają pracę mięśni,
  • korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie
  • poprawiają pamięć i zdolność uczenia się
  • zmniejszają ryzyko chorób układu pokarmowego (neutralizują wolne rodniki)

Jak można ją jeść?

  • na surowo sprawdza się jako przekąska
  • dodatek do sałatek
  • jako składnik koktajlu

Jak, gdzie i co?

  • wiosna//jesień to jej sezon
  • przechowuje się je z szypułkami (zielone ogonki) zapewniają owocom dłuższą świeżość

Ciekawostka:

  • mają więcej witaminy C niż cytrusy
  • to świetny naturalny produkt wybielający zęby, zapobiegają osadzaniu się kamienia nazębnego
  • herbatkę z liści i kwiatów truskawki zaleca się przy przeziębieniach.
  • olej z pestek truskawek jest składnikiem kosmetyków do pielęgnacji skóry suchej, zniszczonej, łuszczącej się, trądzikowej i z przebarwieniami
  • wchodzą w skład do opalania – chronią przed szkodliwym działaniem promieni UV
  • maska z truskawek działa przeciwzmarszczkowo, a piegi, przebarwienia są mniej widoczne.

Dla kogo na NIE?

  • dla osób uczulonych na salicylany, mogą powodować pokrzywkę, opuchnięcia, duszności bolesne biegunki,
  • dla osób z dolegliwościami zapalnymi jelit – pestki mogą podrażniać śluzówkę jelita

WAŻNE! Działanie szkodliwe

  • Kumulują pestycydy i mogą wywołać alergie, bądź nawet działać rakotwórczo. Truskawki jemy w sezonie, wybieramy te jak najbardziej naturalne, niepryskane. Poza sezonem jemy tylko truskawki wcześniej zamrożone.

ChO.

PS. W sezonie truskawki są głównym składnikiem mojego śniadania – owsianki – uwielbiam 🙂 szczególnie w połączeniu z innymi owocami leśnymi lub bananami.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s