Na straganie w dzień targowy – Królowa Cukinia

Cukinia – przywędrowała do nas z Włoch, jako młodsza siostra kabaczka (choć w wielu rejonach uznaje się je za to samo warzywo). Ma doskonały delikatny smak i wiele właściwości prozdrowowtnych. Świetnie komponuje się zarówno z warzywami jak i owocami, a smakuje w każdej postaci. Znajduje się na liście wśród 20 warzyw najchętniej uprawianych w Polsce.

Dowiedzmy się czym dokładnie zasłużyła sobie na taka popularność.

Co zawiera?

100 g to 16 kcal, 0,6 g białka, 4 g węglowodanów, 0,1 g tłuszczów

  • 90% składa się z wody,

  • beta-karoten,

  • witaminy z grupy B,

  • witamina A

  • witamina C, minerłay

  •  potas, żelazo, magnez, wapń i jod

Zalecane dla kogo?

  • dla osób dbających o linie –  jest bardzo niskokaloryczna (100 g to ok. 15016 kcal),  zalecana w dietach odchudzających i oczyszczających – wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn oraz przemianę materii,  a dzięki dużej zawartości potasu zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie i przyspiesza spadek wagi.
    *Fit Pozycja
  • dla osób , które cierpią na wrzody żołądka/zgagę/nadkwaśność/choroby wątroby – zawiera mała ilość błonnika, co powoduje, że jest lekkostrawna i nie obciąża przewodu pokarmowego
  • dla cukrzyków –  nie powoduje gwałtownego podniesienia poziomu cukru we krwi, zawiera małą ilość węglowodanów i ma niski indeks glikemiczny (nawet po ugotowaniu).
  • dla kobiet w ciąży i karmiących – zawiera kwas foliowy oraz jod niezbędne dla prawidłowego rozwoju płodu

Jakie ma działanie?

  • odkwasza organizm (zakwaszenie powodują np. słodycze, kawa, czarna herbata, sery, stres i brak ruchu)
  • wspomaga przemianę materii
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • zapobiega zatrzymywaniu się wody w organizmie 
  • zmniejsza ryzyko raka przewodu pokarmowego  ( tak jak np. pomidory,  czy czosnek )
  • zapobiegaja powstawaniu wad rozwojowych płodu i wspomaga jego rozwój
  • wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego

Jak można ją jeść?

  • na surowo sprawdza się jako przekąska bądź do surówek
  • nadaje się do smażenia, duszenia, marynowania, grillowania

  • zagęszcza potrawy i sosy, dając uczucie sytości

  • świetnie smakuje w zupie kremowej, zapiekance, jako składnik leczo, ciasta, można zrobić z niej kotlety i chipsy.

Jak, gdzie i co?

  • druga połowa lata to jej sezon
  • przechowuje się ją w chłodnym, suchym miejscu
  • nie przechowuje się jej w lodówce (traci smak)
  • nie przechowuje się jej z owocami i warzywami ( jak jabłka, awokado i pomidory) – może szybciej się zepsuć.

Ciekawostka:

  • kwiaty cukinii też są jadalne i są pyszne 🙂

  • cukinia może być jednym z pierwszych warzyw, jakie podaje się małemu dziecku

  • wybieramy małe do 20 cm (młode) i ciężkie cukinie ( zawierają więcej wody)

  • młode cukinie możemy jeść ze skórką
  • ma trzy kolory żółty, ciemno zielony i plamiasty
  • można ją zamrażać, ale tylko po wcześniejszym pokrojeniu np. w paski

ChO.

PS. W moim menu zasłużyła na nazwę Królowej 🙂 uwielbiam! 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s